Friday, December 2, 2011

Aku.Politik.Pendapat.dan.Mereka yang tak mengerti.

hohoi.
lama xtulis blog.
Assalamualaikum.
entah knp tetiba terpanggil nk tulis blog.
mgkin sbb kemenyirapan(menyirap) aku ngn certain2 things yg bg aku lgsg xmasuk akal.
and hell yeah.berlaku kt diri aku.dan juga tanah air tercintaku.
MALAYSIA.

POLITIK.
yaa...aku tahu...ramai xsuka bila ak nk sembang psl politik..
sbb mgkn ramai beranggapan aku nih dr parti berhaluan kiri..(erk?)
haha..berhaluan kiri yee.
straight to the point.
aku nih suka update status kt facebook.
psl politik.
yeeaaa...

POLITIK.
dan setakat ak bgn tdur pg td.
ternyata ramai yg mempersoalkan dan menyatakan ketidakpuasan hati dan jiwa raga mereka.
knp perlu aku update status psl politik.
KENAPA???

ill tell you why..
POLITIK.
apa itu politik??
menurut sumber wikipedia (yg tersangat222222 dipercayai oleh sesetengah org dan juga monyet?)

"Politik adalah proses dan cara membuat keputusan untuk sesuatu kumpulan. Walaupun ia biasanya digunakan bagi merujuk kepada kerajaan, tingkah laku politik juga boleh didapati di korporat, akademik, agama, dan institusi lain."


Dan menurut apa yg aku phm..politics is a way to decide.
Kan??
So..dr apa yg aku phm...melalui politik lah.
Aku dan Rakyat MALAYSIA harus memilih.
siapa yang layak utk perintah MALAYSIA..
Kan??
Dan sapa yg layak kendalikan duit2 cukai yg aku dan seluruh RAKYAT MALAYSIA bayar.
BAYAR.
bukan SEDEKAH atau DERMA.
pahamkan btul2...

BAYAR.BAYAR.BAYAR.BAYAR.
so.sbg rakyat MALAYSIA.aku rasa ak BERHAK.
nak pilih sesiapa shj yg aku rasa LAYAK utk kendalikan duit2 aku tu.
ak tak nak lembu2 yg duduk kt kondo kendalikan duit2 cukai aku.
even dy duduk kt kondo sekalipun..
LEMBU TETAP LEMBU.
jadi jgn cuba nk sinsing lengan dan selak kain utk menyatakan anda layak utk handle duit aku.
LEMBU TETAP LEMBU.


so..aku rasa ramai(ramai ke?) yg tgh bc blog nih...reti dan pandai membaca(hahaha) apa yg cuba aku ketengahkan.

Untuk sesetengah yg xpuas hati bila aku update status psl politik.
Ini penjelasan aku. Bukan penyesalan.

Bagi aku.PENDAPAT aku adalah DIRI aku.
dan kalau ko rasa pendapat aku bercanggah berjuta2 kali pn dgn pendapat ko.
kau kne sedar.
SATU JE.
itu PENDAPAT AKU.
bukan PENDAPAT KAU.
jd tlg RESPEK pendapat aku.
kalau kau xrespek pendapat aku.
aku consider kau xrespek AKU.
sbb PENDAPAT AKU ADALAH DIRI AKU.
dan kalau kau xrespek aku.
buat apa aku nk respek kau??
ape kejadahnya semua ini??

kahkahkah.
ok cukup.

and lastly to be honest,
pendirian diri aku terhadap politik masih berpihak kpd kerajaan.
dan kalau satu hari nt.
ditakdirkan aku terlibat dlm bidang politik.
aku akan pilih kerajaan.(xkesah sape2 yg perintah)
dan apa yg akan aku buat??

aku akan jadi pembangkang DALAM kerajaan.
knp??
sbb xramai yg sedar.
perlunya pembangkang dlm sesebuah parti politik.
even dlm BN DAN PKR sekalipun.
dua2 parti harus ada pembangkang.
supaya pucuk pimpinan parti xsyok sendiri dlm buat apa2 keputusan.
sekurang2nya 15-20% dlm sesebuah parti politik harus bertindak sbg pembangkang.
itu FAKTA.
bukan LEMBU atau AUTA.

dan yg menariknya situasi kt MALAYSIA nih.
EKONOMI dan SOSIAL bergantung pada politik?

kahkahkah.

akhir kata.
tlg respek PENDAPAT AKU DALAM POLITIK.

-nukilan utk MEREKA YG TAK MENGERTI-






2 comments:

  1. garangnyeeeeee~~ copp.. weyh, aku x pernh ek mempersoalkan sal bende tu.. haha. tapi nmpk la ka serius ngn politik! hidup datok hanis... hee

    ReplyDelete
  2. Heheh. Gua takpandai politik, apakata lu ajarkan gua? :)

    ReplyDelete